Followers

Tuesday, April 13, 2010

Kisah Beribu - ribu Malaikat Menjadi Pengiring DiWaktu Turunnya Ayat Kursi

Ayat kursi diturunkan pada suatu malam setelah hijrah, menurut sebuah riwayat ketika ayat kursi diturunkan, ianya disertai dengan beribu - ribu Malaikat sebagai pengiring, kerana kebesaran dan kemuliaannya. Pada masa itu syaitan dan iblis menjadi gempar kerana adanya suatu alamat yang menjadi perintang dalam perjuangannya, Rasulullah s.a.w dengan segera memerintahkan kepada penulis Al-Quran iaitu Zaid Bin Tsabit agar segera menulisnya dan menyebarkannya.

Dan terdapat 95 buah hadis yang menjelaskan fadilat ayat kursi, sebab disebut ayat ini ayat kursi, kerana didalamnya terdapat perkataan kursi, ertinya tempat duduk Tuhan, tetapi adalah kursi itu syiar atas kebesaran Allah s.w.t.

Allah s.w.t menjadikan kursi meliputi tujuh lapis langit dan bumi jika dibandingkan dengan kebesaran kursi, adalah umpama serumpun pohon ditengah padang pasir yang luas, disamping kiri dan kanan kursi yang megah itu dijadikan pula beribu - ribu kursi kecil untuk menambah keindahan dan kemegahannya duduk pada tiap - tiap kursi itu Malaikat yang membaca ayat kursi dan Malaikat yang menulis pahala orang yang membaca ayat kursi itu.

Siapa yang membaca ayat kursi dengan khusyuk setiap kali setelah selesai sembahyang fardu, setiap pagi dan petang, setiap kali keluar masuk ke pasar, setiap kali hendak pergi tidur dan pergi musafir, insyaAllah ia akan diamankan dari godaan syaitan dan kejahatan manusia dan kejahatan binatang - binatang yang memudaratkan, terpeliharalah dirinya, keluarganya, anak - anaknya, harta bendanya dengan izin Allah s.w.t.

Terdapat keterangan dalam kitab Asrarul Mufidah, bahawa sesiapa yang mengamalkan membaca ayat kursi, setiap kali membaca sebanyak 18 kali, insyaAllah dia akan hidup berjiwa tauhid, dibukakan dadanya dengan berbagai hikmat, dimudahkan rezekinya, dan dinaikkan martabatnya, diberikan kepadanya pengaruh sehingga orang akan menghormatinya dan dipelihara ia oleh Allah s.w.t dari segala bencana.

Syeikh abul 'Abbas Al-Bunni menerangkan: "Sesiapa yang membaca ayat kursi sebanyak 50 kali, kemudian ia tiupkan pada air hujan kemudian ia meminumnya, maka insyaAllah Tuhan akan mencerdaskan akalnya dan memudahkannya faham pada pelajaran yang dipelajarinya.

Sesiapa yang membaca ayat kursi sesudah sembahyang fardu, Allah s.w.t akan mengampuni dosanya, dan sesiapa yang membaca ayat kursi sewaktu ia hendak tidur maka dengan izin Allah ia akan terpelihara dari gangguan syaitan dan sesiapa yang membaca ayat kursi diwaktu marah, maka akan hilanglah rasa marahnya.

wallahualam...

No comments: