Followers

Tuesday, September 21, 2010

ketawa itu juga ada baik buruknya~

Zaman sekarang ni kan dalam masjid pun ada suara ketawa. borak sana sini sama ada kat luar atau dalam masjid.. sambil hisap rokok kononya bersantai nak tunggu masuk waktu antara solat maghrib dan isyak. 
tak cukup pula dengan tu, masa duk menghadap Al-Quran pun boleh gelak lagi.. 
apa nak jadi la orang yang macam ni..
Bilal melaungkan azan pun ada yang ketawa, duk dengar syaitan punya hasutan tu la jadi macam tu. tak reti2 ke nak hormat azan. kamu tu dah tua bangka, cubalah jadi tauladan yang baik untuk anak2 muda..
lepas tu budak2 main lari2 tahu pula nak marah duk kata bising.
 hangpa pun sama gak la wat bising,tak sedar diri..

Tapi bila kita menangis? 
Pada saat kita lahir dari perut ibu diiringi dengan tangisan. 
pada saat kita muhasabah diri..
pada saat kita susah, tu la zaman sekarang..
sukar nak cari tangisan kerana Allah..
lebih kepada manusia, dan dunia..


Kenapa menangis? 
Syaitan benci melihat manusia menangis. 
Syaitan mahu ketawa sepanjang masa. "Hah, itu kawanku," kata syaitan. 
org bebas ketawa girang gembira. 
"ketawa tu nikmat, laugh is the best medicine, omputih kata", kata seorang hamba Allah. " 


Tak pernah ke dalam hati kita ni nak menghayati sabda Rasulullah, idola manusia sepanjang zaman? 


sabda baginda yang bermaksud: "Diharamkan api neraka untuk membakar mata yang pernah menangis kerana merasa hebat kepada Allah. Diharamkan api neraka membakar mata yang pernah berjaga-jaga dalam perang sabil, dan diharamkan api neraka untuk membakar mata yang pernah dipejamkan dari hal-hal yang diharamkan oleh Allah..". 

Sabda Baginda lagi : "Banyak ketawa itu mematikan hati dan melalaikan daripada mengingati akhirat dan mempusakai marah dalam hati". 

"Tertawa di dalam masjid itu menenggelamkan di dalam kubur dan mematikan hati dan melalaikan daripada menyebut nama Tuhan". 

Daripada Hassan Basri, tertawa itu ada 2 bahagian. Satu bahagian, tertawa yang disukai Allah iaitu diberi pahala untuk org yang tertawa. Tertawa sayang yang disukai Allah ialah senyum seorang di hadapan saudaranya bertujuan untuk menyukakan hatinya. Dan tawa yang dimurkai Allah ialah tertawa kerana perkataan atau percakapan orang lain. 

Kalau kawan2 semua nak tau, Syaitan pun suka ketawa. 


Bila waktunya? 

Daripada Abu Hurairah .a : Rasulullah telah bersabda yang bermaksud: "Apabila menguap salah seorang kamu dalam sembahyang, maka hendaklah kamu menutup mulutnya sedapat mungkin dan jangan sampai mengatakan 'hah' kerana sesungguhnya yang demikian itu dari syaitan yang ketawa " 


wallahualam~

No comments: