Followers

Monday, June 21, 2010

kata2 motivasi diri 2 cermin diri

x
Kata2 terbahagi kepada 2 iaitu + dan -. oleh itu dalam percakapan kita perlu filter kata2 kita terlebih dahulu kerana kata2 boleh mendorong orang lain untuk jadi bermotivasi atau sebaliknya. kata2 memainkan peranan yang amat penting dalam diri setiap insan.

Dalam konsep hubungan insan, terdapat 3 konsep yang dikenal pasti:-
3P - Penerimaan, Persetujuan, Penghargaan.



  1. Penerimaan. Menyedari potensi diri apabila berada dalam satu persekitaran, kehadirannya diterima secara optimum. Ini dapat membuatkan individu tersebut merasa dirinya dihargai orang sekeliling. Menerima seseorang bererti menerima individu itu seadanya tanpa syarat.
  2. Persetujuan. Kita sukar menerima pendapat orang lain yang berbeza pendapat dengan kita. Sekalipun berbeza, cara terbaik adalah dengan bersetuju dahulu sebelum ubah kepada yang lebih baik. Tidak semua orang suka dibantah pendapatnya tapi ramai orang yang suka apabila pendapatnya diterima.
  3. Persetujuan. Penerimaan dan persetujuan akan mewujudkan hubungan yang baik diantara sesama insan. Bentuk - bentuk penghargaan adalah senyuman, pujian, menepuk bahu serta memberi sesuatu kepada insan.
Allah mencipta dua telinga dan satu mulut, supaya manusia dapat mendengar lebih banyak dari bercakap.

Komitmen Bagi Mengukuhkan Refleksi Dan Inspirasi Diri
kalau tidak mahu tersalah cakap, perhatikan lima perkara ini :-
  • Dengan siapa kita berbicara
  • siapa yang kita bicarakan
  • bagaimana
  • bila
  • di mana

No comments: