Followers

Saturday, January 23, 2010

1) syaitan musuh kita

assalamualaikum w.b.t
dah lama rasanya mas x update blog mas.. maklumla xde mood sjak akhir2 ney,..
agpown cm xseht sgt tp hari ney mas kuatkan diri jugak supaya blog mas xdela nmpk terbengkalaikn huhuu..


sebelum mas bercerita bnyk sal syaitan durjana ney meh renung2kan terjemahan dri ayat2 Al-Quran yea
Bukankah Aku telah perintahkan kamu wahai anak - anak Adam, supaya kamu jangan mengikuti syaitan? Sesungguhnya ia adalah musuh kamu yang nyata. - (Yaasin:60)-
kwn2, kmu tahu x bhawa Allah dh ingatkn kt kite semua ney supaya berlindung kpd Allah drpda hasutan2 syaitan ney sebab syaitan ney musuh no 1 kita! kita perlu memusuhi syaitan sebab syaitan adalah musuh kpd Allah dan musuh kpd Nabi.
Allah dh peringatkan kita semua ney dalam surah Al-Baqarah.

Hai orang - orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam secara keseluruhan, dan janganlah kamu turuti langkah - langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu. -(Al-Baqarah:208)-
 kwn2 tahu x Nabi -Nabi kita dlu pown si iblis ney ggu..apatah lagi la kita ney ha insan biasa so ite kne la hti2 yea kwn2.. ney de 1 cite "Iblis Ganggu Rasulullah SAW"

Pada suatu ketika Rasulullah sedang solat. Tiba - tiba para sahabat dengar baginda menyebut "A'uzubillah minka" (Aku berlindung dengan Allah daripada engkau). Kemudian baginda menyebut lagi "Al'anuka bila'natillah" (Aku laknat dengan laknat Allah ke atas engkau). Tangan baginda pula seolah - olah sedang menyambar sesuatu. Tiga kali baginda begitu.

Apabila ditanya oleh sahabat selepas solat, baginda memberitahu, "iblis musuh Allah datang membawa obor api untuk disuakan ke mukaku. Kerana itulah aku menyebut "A'uzubillah minka" sebanyak 3 kali. Selepas itu aku menyebut "Al'anuka bila'natillah" juga sebanyak 3 kali. Tetapi iblis laknat itu tidak berganjak. Aku cuba untuk menangkapnya.

 Kata banginda, jika tidak kerana doa Nabi Sulaiman, sudah pasti iblis itu diikatnya di tiang masjid Madinah dan dibiarkan kanak - kanak membulinya.

Lihatlah kwn2 syaitan ney tidak mengalah nk ggu kita semua.. syaitan hasut ite tuk msuk neraka sme2 dgn dye sbb dye tkowt dgn azab Allah kt neraka.. dye nk ajk ite join dye.. korg nk ke g neraka tu.. nauzubillah min zalik..

so de 1 cra jew nk lawan si syaitan laknatullah ney kwn2 iaitu jgn ikowt jejak langkah dye okeh?
kita juz ikowt apa yang Allah dh perintahkn pda kita dan apa yang Nabi suruh, n kite perlu meninggalkan segala apa yang dilarang Allah n yang Nabi tegah.

kita juga perlulah meminta perlindungan dari Allah drpda kejahatan iblis laknatullah.bila Allah lindungi kita syaitan kalah la. maknanya disini kita perlulah menjaga hubungan ite dengan Allah, berusaha dekatkan diri kite dgn Allah,sebab lau kita dekat dgn Allah, syaitan akan jauh dr kita. tapi kwn2, lau ite xdekat dgn Allah maka mudahla bgi syaitan nk dekati kite n truskn agenda jahat mereka tu.

ingat yea kwn2, hanya Allah yang dapat pelihara kita daripada kejahatan syaitan laknatullah!

No comments: